Træning til DM i Skills bør starte i folkeskolen

Uddannelse og kompetencer

Træning til DM i Skills bør starte i folkeskolen

Debatindlæg

DM i Skills er en fantastisk måde at vise værdien ved en erhvervsuddannelse. Men vi skal gøre mere for at vise de mange muligheder, der er i at tage en erhvervsuddannelse gennem mere praksisfaglighed og styrket skole- og virksomhedssamarbejde i folkeskolen.

Af Anders Mikkelsen, chef for DA-initativet Åben Virksomhed.

Faglig stolthed er et centralt mantra under DM i Skills, som kan inspirere andre unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Men fagligheden og stoltheden kommer ikke af sig selv. Derfor skal vi være endnu bedre til at vise de mange muligheder, der er i at tage en erhvervsuddannelse.

Vi ved, at unges uddannelsesvalg præges allerede fra de små klasser i skolen, og vi gør derfor eleverne en bjørnetjeneste, hvis vi ikke allerede i en tidlig alder giver dem indblik i de mange forskellige muligheder efter folkeskolen.

Derfor er det også positivt, at der fra regeringens side er et øget fokus på mere praktisk læring i folkeskolen, men praksisfaglighed skal ind i alle fag. Det er nemlig vigtigt, at eleverne ser, hvordan det, de lærer i skolen, kan bruges i virkeligheden på en virksomhed. Her ligger der et stort potentiale i at styrke skole- og virksomhedssamarbejdet, fordi det skaber virkelighedsnær undervisning.

I DA hjælper vi med initiativet Åben Virksomhed, hvor mere end 700 lokale virksomheder står klar til at modtage både folkeskole- og gymnasieelever i mange forskellige fag.

Eleverne tilbydes læringsforløb om metaller, robotter, tal i butikken og meget mere, som giver kendskab til dagligdagen ude på en arbejdsplads, så eleverne kan se, hvordan undervisningen i klasselokalet kan blive brugt ude i virkeligheden – og i DA tror vi på, at det giver eleverne en bedre baggrund for at træffe et veloplyst uddannelsesvalg i fremtiden.

Til det kommende DM i Skills er det derfor også vigtigt at huske på, hvorfor og hvordan vi får så dygtige unge faglærte. Den praktiske faglighed er væsentlig – og vi skal have meget mere praksisfaglighed i folkeskolen, hvis vi også i fremtiden vil have lige så dygtige unge som dem, der deltager i Skills.

Debatindlæg bragt i Politiken den 12. april 2024.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER