Den offentlige sektor står i en akut produktivitetskrise

Beskæftigelse

Den offentlige sektor står i en akut produktivitetskrise

Debatindlæg

Nyt studie viser, at den offentlige sektors produktivitet står i stampe. Uden produktivitetsløft vil ressourcetrækket og antallet af offentligt ansatte stige voldsomt, og det vil svække erhvervslivets vækstmuligheder.

Af cheføkonom Anders Borup Christensen, Dansk Arbejdsgiverforening

Landets politikere står over for en gigantisk opgave i de kommende år. Det gælder lige fra finansministeren til borgmestrene. Den offentlige sektor er nemlig udfordret fra flere fronter. Først og fremmest bliver vi flere ældre i befolkningen. Antallet af personer over 80 år stiger fra 340.000 i år til 500.000 i 2040. Det lægger pres på sundhedssektoren og ældreplejen.

Samtidig er der udsigt til, at udgifterne til forsvaret skal øges markant i de kommende år. Man taler om et løft af forsvarsudgifterne fra ca. 2 pct. af BNP til 3, 4 eller hele 5 pct. af BNP. Hvert procentpoint koster ca. 30 mia. kr. ekstra om året. Så kan man selv lave regnestykket.

Det betyder også, at erhvervslivet vil få kamp til stregen om arbejdskraften, når den offentlige sektor vil skulle ansætte flere medarbejdere til at løse opgaverne.

Derfor er det katastrofalt, at den offentlige sektor tilsyneladende ikke kan finde ud af at køre længere på literen og med andre ord levere flere og bedre serviceydelser med de samme medarbejdere. Det viser et nyt studie fra Rockwoolfonden. Dens analyse kommer frem til, at kommunernes produktivitet er vokset med blot 3 pct. over en 10-årig periode. Det er meget beskedent, når man sammenligner med den private sektor.

Fordi værdien af den offentlige sektors ydelser ikke fastlægges på et marked, er det notorisk svært at måle produktiviteten i den offentlige sektor. Rockwoolfondens analyse er imidlertid et nybrud og giver et langt bedre grundlag for at måle produktiviteten i den offentlige sektor end tidligere.

Rockwoolfondens analyse konkluderer også, at der er stor forskel kommunerne imellem. Nogle kommuner leverer ganske enkelt service af højere kvalitet med langt færre ressourcer end andre. I de mest effektive kommuner får borgerne 20-25 pct. mere service for pengene end de mindst produktive. På den måde viser studiet også, at der er stort potentiale for at løfte produktiviteten, hvis de dårligste kommuner kunne lære af de bedste.

Der er mange veje til at løfte produktiviteten i den offentlige sektor. Et oplagt sted at starte er at se på den ufleksible offentlige løndannelse. Som tingene er i dag, er langt hovedparten af lønnen bestemt centralt, og der er meget begrænsede muligheder for lokalt at belønne de dygtigste og flittigste medarbejdere. Det svækker i sagens natur tilskyndelsen for de offentligt ansatte til at gøre sig umage og dermed også øge produktiviteten.

AI-teknologien rummer også et enormt potentiale for at øge produktiviteten og frigøre medarbejdernes tid. Særligt inden for administration kan AI spare mange medarbejderressourcer. Produktivitetspotentialet inden for offentlig administration og sagsbehandling vurderes at være 20-25 pct. svarende til mere end 20 mia. kr. i lønudgifter

Og det haster at komme i gang med produktivitetsrevolutionen i den offentlige sektor. Det er et af svarene på at imødegå den demografiske udfordring med flere ældre, sikre penge og personel til et løft af forsvaret og sikre arbejdskraft nok til den private sektor.

Indlægget er bragt i Finans den 6. marts 2025.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE