Beskæftigelse

Den offentlige sektor skal stige på AI-toget nu

Pressemeddelelse

Øget brug af AI i den offentlige sektor kan fjerne opgaver og give smartere arbejdsgange. Det vil lette dagligdagen for mange offentligt ansatte. Og frem mod 2040 kan det frigøre cirka 6.000 medarbejdere om året. De kan i stedet udføre andre opgaver i den offentlige eller den private sektor. Det viser ny rapport, som DA har fået udarbejdet. Samtidig kommer DA med syv anbefalinger til politikerne om, hvordan de sikrer en klog og målrettet indfasning af AI i den offentlige sektor.

Den offentlige sektor skal ikke vente på perronen, når det gælder brugen af kunstig intelligens (AI). Det er på høje tid at gribe fremtiden og udnytte alle mulighederne i de nye teknologier. AI har nemlig potentiale til at revolutionere den offentlige sektor i de kommende år ved at lette arbejdsgange og sikre, at medarbejdere bruger deres tid på en bedre og smartere måde. På det, som de er gode til. Det viser en ny dybdegående analyse, som Boston Consulting Group har udført for DA.

På baggrund af en detaljeret kortlægning af, hvilke opgaver de enkelte stillingsgrupper i den offentlige sektor bruger tiden på, vurderer konsulentfirmaet, at der vil kunne frigøres cirka 90.000 medarbejdere om godt 15 år med en gradvis indfasning af AI i hele den offentlige sektor. Det svarer til cirka 6.000 i gennemsnit om året. Det klart største potentiale er i forhold til administrative opgaver, hvor AI-værktøjer kan gøre arbejdsdagen både lettere og mere tilfredsstillende for medarbejderne. Det gælder lige fra juristen til SOSU-medarbejderen.

Jacob Holbraad, administrerende direktør i DA, mener, at rapporten sætter en tyk streg under, at det er en hasteopgave for politikerne og lederne i det offentlige at indtænke og skabe de bedste rammer for brugen af AI på alle områder.

- Manglen på medarbejdere i både den private og offentlige sektor er både nu og i de kommende år så markant, at vi har en fælles forpligtelse til at bruge de offentligt ansattes tid bedst muligt. Det kan kunstig intelligens i høj grad hjælpe os med. Med klog brug af AI kan vi både få de offentligt ansattes faglighed mere i spil og øge medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde, fordi de dygtige ansatte slipper for at bruge deres tid på nogle af de mere kedelige og rutineprægede opgaver, siger Jacob Holbraad.

Han slår fast, at de ansatte, som kan frigøres fra deres nuværende opgaver på grund af AI, i stedet vil være en kærkommen saltvandsindsprøjtning på andre områder i den offentlige sektor – for eksempel ældreplejen – og i den private sektor, hvor der mangler arbejdskraft i de kommende år.

Brug for politisk og ledelsesmæssigt fokus

På baggrund af analysen kommer DA samtidig med syv anbefalinger til politikerne om, hvordan de sikrer de bedste rammer for en klog og målrettet indfasning af AI, som skal ske gradvist i de kommende år.

- Øget brug af AI i den offentlige sektor kommer ikke af sig selv. Det kræver stort politisk og ledelsesmæssigt fokus, og derudover er det vigtigt at inddrage medarbejderne. Samtidig er der nogle barrierer, som vi er nødt til at nedbryde, hvis vi for alvor skal kunne høste alle fordelene af AI i den offentlige sektor. Det gælder især lovgivning og anden regulering, som i dag rummer for mange uhensigtsmæssige krav og usikkerheder i forhold til at indføre AI, siger Jacob Holbraad.

DA foreslår blandt andet også et kodeks for indfasning og anvendelse af AI i den offentlige sektor, omskoling af medarbejdere og konkrete måltal for færre administrative medarbejdere og indhentning af gevinsterne ved AI i både staten, regioner og kommuner.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE