Beskæftigelse

Store kommunale forskelle i tildeling af førtidspension til unge

DA Analyse

Tildelinger af førtidspension til unge under 40 år afhænger i høj grad af postnummeret, viser ny DA-analyse.

Tildelingen af førtidspension burde ikke være afhængig af, om du bor på den ene eller anden side af kommunegrænsen imellem Ringkøbing og Holstebro. Ikke desto mindre tildeler Ringkøbing Kommune over 50 procent flere førtidspensioner til unge under 40 år, end man gør i nabokommunen Holstebro.

Lignende store forskelle gør sig gældende i mange af landets øvrige kommuner. Det viser en ny DA-analyse, der har kigget nærmere på kommunernes tildeling af førtidspension til unge under 40 år, hvor der også er blevet kigget på kommunernes placering på Indenrigs- og Sundhedsministeriets socioøkonomiske indeks, som kan være med til at forklare, hvorfor nogle kommuner i landet ligger højere end andre.

- Tallene viser, at det i vidt omfang er postnummeret, som afgør, hvorvidt unge under 40 år bliver sendt på førtidspension eller ej. Det er stærkt bekymrende, at visse kommuner parkerer et stort antal unge på permanent offentlig forsørgelse. Det kan de unge ikke være tjent med, og det kan vi heller ikke være tjent med som samfund, siger Erik E. Simonsen, vicedirektør for beskæftigelse og arbejdskraft i Dansk Arbejdsgiverforening.

Som det fremgår af figur 1, hvor kommunerne er rangordnet i forhold til det socioøkonomiske indeks fra venstre mod højre, så er der en lang række kommuner – markeret med rødt og grønt – som tilkender markant flere eller færre førtidspensioner til unge under 40 år, end kommunens socioøkonomiske befolkningssammensætning ellers tilsiger.

 

Nogle kommuner, som Bornholm, Norddjurs og Frederikshavn, tilkender fx markant flere førtidspensioner til unge under 40 år, end andre sammenlignelige kommuner. Omvendt tilkender kommunerne Brøndby, Guldborgssund og Høje Taastrup færre førtidspensioner til unge under 40 år sammenlignet med andre kommuner med en tilsvarende befolkningssammensætning.

- De store kommunale forskelle i visitationen af førtidspension til de unge under 40 år er fuldstændig uholdbare. Der er behov for en central visitation til førtidspension, som vi fx ser det på seniorpensionsområdet, så det ikke er postnummeret, der er med til at afgøre, om pensionen tilkendes eller ej, siger Erik E. Simonsen.

Som det fremgår af figuren, er der altså ingen direkte sammenhæng imellem kommunernes socioøkonomiske sammensætning og antallet af tilkendelser af førtidspension til unge, ligesom der også er markante forskelle i tilkendelsesmønstret imellem nabokommuner. Fx tilkender Silkeborg Kommune fem gange så mange førtidspensioner til unge under 40 år sammenlignet med Herning Kommune, mens Roskilde Kommune tilkender knap tre gange flere førtidspensioner til unge under 40 år end på den anden side af kommunegrænsen i Lejre Kommune.

Fakta om det socioøkonomiske indeks

Indenrigs- og Sundhedsministeriet udgiver hvert år et socioøkonomisk indeks for alle landets kommuner. Tallet måler kommunens relative udgiftsbehov i forhold til andre kommuner på basis af en række socioøkonomiske kriterier, der indgår med forskellig vægt i beregningen. Det er kriterier som f.eks. 'Antal 20-59-årige uden beskæftigelse' og 'Antal psykiatriske patienter'. En værdi over 1 betyder, at kommunen har et større udgiftsbehov relativt til gennemsnittet af kommunerne, imens en værdi lavere end 1 betyder et lavere udgiftsbehov relativt til gennemsnittet.

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE