Uddannelse og kompetencer

Virksomheder ser muligheder frem for barrierer hos ord- og talblinde elever

DA Analyse

Mere end halvdelen af de danske virksomheder har allerede haft elever med ord- eller talblindhed, og de fleste vil gerne tage imod flere.

Selvom du er ord- eller talblind, er det på ingen måde umuligt at få en læreplads.

Det viser en ny analyse, som DA har udarbejdet på baggrund af en Epinion-undersøgelse blandt 836 virksomheder, som har elever og lærlinge.

I dag er det nemlig sådan, at mere end halvdelen af virksomhederne har eller har haft en elev med ord- eller talblindhed. Og faktisk er det netop de virksomheder, som allerede har haft erfaringer med at have elever med ord- eller talblindhed, der er mest åbne over for at tage flere elever ind med den type af udfordringer, jf. figur 1.

Analysen viser, at 89 pct. af de virksomheder, der har eller tidligere har haft elever med ord- eller talblindhed, er åbne over for at tage flere elever med de udfordringer. Blandt virksomheder, der endnu ikke har haft elever med ord- eller talblindhed, er 57 pct. åbne over for elever med de udfordringer.

- Næsten 9 ud af 10 virksomheder vil fortsat have elever med tal- eller ordblindhed. Det viser, hvordan de rette hjælpemidler og en smule ekstra støtte gør en stor forskel – både for eleven og for virksomheden, siger Jannik Bay, der er uddannelses- og integrationschef i DA.

 

Samtidig peger undersøgelsen fra Epinion på, at virksomhederne ikke oplever ord- og talblindhed som en barriere i sig selv.

Tæt på seks ud ti virksomheder føler sig nemlig tilstrækkeligt klædt på til, at de kan tage imod elever med tal- eller ordblindhed. Det, der til gengæld kan stå i vejen, er manglen på viden og adgang til hjælp.

- Det skal være nemmere for virksomheder at få hjælp med hensyn til elever med behov for hjælpemidler. Der er et stort potentiale i at forbedre området til gavn for elever såvel som virksomheder. Virksomhederne er klar til at tage flere elever ind, hvis der skabes bedre adgang til støtte og fleksible ordninger, siger Jannik Bay.

Jo flere virksomheder, der får erfaring med tal- og ordblindhed, desto mere normaliseres det at tage elever med brug for særlig støtte.

- Det kan åbne døren for unge med disse udfordringer og sikre bedre uddannelsesforløb med færre frafald. Og samtidig kan det styrke virksomhederne med engagerede og loyale elever.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER