Overenskomst og arbejdsret

Den danske model virker – også for chauffører

Debatindlæg

Den nye politiske aftale om ordentlige vilkår for chauffører, der kører i Danmark, er lavet på baggrund af et fælles forslag fra arbejdsgiverne og lønmodtagerne. Aftalen viser, at den danske model er i stand til at løse de udfordringer, der kan opstå på arbejdsmarkedet.

Af Jacob Holbraad, administrerende direktør i Dansk Arbejdsgiverforening

En rigtig god nyhed.

Sådan må det karakteriseres, når et meget bredt politisk flertal har indgået en politisk aftale, der sikrer ordentlige forhold for chauffører, der kører i Danmark.

Aftalen er seneste eksempel på, at den danske model virker. Arbejdsgiverne og lønmodtagerne løser sammen de udfordringer, der opstår på det danske arbejdsmarked

Det politiske håndslag er baseret på den aftale, som DA og FH indgik efter alvorlige afsløringer af kummerlige forhold for udenlandske chauffører hos firmaet Kurt Beier i Padborg.

Den danske model virker

Aftalen er seneste eksempel på, at den danske model virker. Arbejdsgiverne og lønmodtagerne løser sammen de udfordringer, der opstår på det danske arbejdsmarked. Vi tager kollektivt ansvar, og vi kan tage ejerskab til reglerne.

Ingen kan garantere, at der ikke kan opstå sager som den, vi så hos Kurt Beier Transport. Men aftalen er et virkelig godt redskab til at forebygge det og håndtere situationen, hvis den måtte opstå.

Aftale skaber ikke monopol

Vores og FH’s forslag er blevet kritiseret for at skabe monopoltilstande på arbejdsmarkedet. Det er en myte uden hold i virkeligheden. Aftalen betyder, at udenlandske vognmænd, der kører godstransport i Danmark, skal betale deres chauffører en timeløn, der svarer til mindstesatsen i de kollektive overenskomster på godstransportområdet.

Danske virksomheder skal betale deres chauffører en løn, som svarer til det samlede omkostningsniveau i de overenskomster, som er indgået af de mest repræsentative parter på godskørselsområdet. Det er p.t. overenskomsterne mellem Dansk Industri, Dansk Erhverv Arbejdsgiver og 3F, som tilsammen dækker godt 85 pct. af området.

Det ændrer ikke på, at man i dag – også efter aftalen – kan køre godskørsel i Danmark uden at være omfattet af overenskomst og uden at være medlem af en arbejdsgiverforening eller lønmodtagerorganisation. Der er ikke krav om overenskomst, og der er ikke krav om medlemskab af nogen forening eller andet.

Der er heller ikke noget krav om, at man skal være omfattet af en bestemt overenskomst – man kan sagtens køre videre med den overenskomst, man har. Der er – med andre ord – ikke tale om noget monopol.

Bragt i Jyllands-Posten den 23 februar 2020.

Læs mere om

OVERENSKOMST OG ARBEJDSRET