DANMARK ER EN DEL AF EN LAVVÆKSTKLUB

Beskæftigelse

DANMARK ER EN DEL AF EN LAVVÆKSTKLUB

Debatindlæg

Danmark er del af en klub, som desværre er udfordret af svag vækst. EU sakker bagud i forhold til USA og Kina. Et oplagt sted at tage fat er at bremse reguleringsmaskinen fra EU, som koster dan-ske virksomheder dyrt og svækker deres vækstmuligheder.

I dag er Danmark et af verdens mest velstående lande. Det skyldes først og fremmest, at den værdi, der skabes pr. arbejdstime, er høj. Men i de seneste år har produktiviteten ud-viklet sig langsomt, og det kan dæmpe velstanden fremadrettet.

En svag produktivitet er ikke kun et dansk fænomen, men udbredt blandt de europæiske lande. Det satte EU-rapporten om konkurrenceevne – den såkaldte Draghi-rapport – fra efteråret fokus på. Heldigvis ser det også ud til, at denne problemstilling også er ved at komme på dagsordenen i Danmark. Senest i statsministerens nytårstale, hvor de europæi-ske udfordringer blev omtalt.

Draghi-rapporten pegede på, at de europæiske virksomheders konkurrencekraft taber ter-ræn over for USA og Kina. Populært sagt og nok lidt forsimplet ser det ud til, at USA inno-verer, Kina producerer, og EU regulerer.

Det ser man ved, at omtrent halvdelen af de 50 største tech-virksomheder er i USA, mens der i EU blot er en lille håndfuld. I 2021 brugte virksomhederne i EU halvt så meget på forskning og innovation som amerikanske virksomheder, og det kan især tilskrives investe-ringer fra tech-virksomheder i USA. EU taber med andre ord innovationskapløbet. Og nye virksomheder, som går foran med innovation, og hvor der er stort vækstpotentiale, opstår alt for sjældent i EU.

Samtidig er Kina stukket af med produktionen af verdens varer og står nu for ca. en tred-jedel af hele verdens industriproduktion. Til sammenligning stod Kina for 10 pct. af ver-dens industriproduktion for 15 år siden.

Og EU – ja, vi er verdensmestre i at regulere. I perioden 2019-2024 fik EU besluttet 13.000 nye regler og love, mens der i samme periode i USA er kommet en godt en fjerdedel.

EU’s reguleringsmaskine er en vækstbremse for dansk erhvervsliv. Nye EU-direktiver, for-ordninger og afgørelser betyder nye udgifter for de enkelte virksomheder. Ofte skal der bruges ressourcer til fx nye it-systemer eller flere arbejdstimer for at imødekomme de nye krav.

Erhvervsministeriet har opgjort, at de små- og mellemstore virksomheder i Danmark brugte 30 mia. kr. på byrder i 2023.

Et nyligt eksempel er registrering af arbejdstid, som har rødder i EU’s arbejdstidsdirektiv. Det trådte i kraft i dansk lovgivning i sommeren 2024 og betyder, at alle arbejdsgivere skal måle længden af hver enkelt arbejdstagers daglige arbejdstid. Det vurderes i lovforslaget, at de årlige administrative byrder for virksomhederne løber op i 1-2½ mia. kr.

Og der er mere på vej med krav om rapportering af bæredygtighed, forordninger om pro-dukters cirkularitet, løngennemsigtighedsdirektiv osv. osv.

Derfor er det også glædeligt, at erhvervsministeren og økonomiministeren før jul annonce-rede et øget fokus på at reducere virksomhedernes byrder. Regeringen har nedsat en fast kreds af ministre, der blandt andet skal sikre, at Danmark ikke indfører strammere EU-regler end nødvendigt og afsøge muligheder for at sanere og simplificere regler. Men der skal mere til, for det koster dyrt hos virksomhederne, og det går ud over deres konkurren-cekraft og vækstmuligheder i sidste ende.

Debatindlæg bragt i Finans den 17. januar 2025

Læs mere om

BESKÆFTIGELSE