Beskæftigelse
Flere kolde hænder udstiller den offentlige sektors problemer
5. november 2024
Debatindlæg
Antallet af administrative medarbejdere i den offentlige sektor er steget markant de seneste ti år. En udvikling, som både er ude af trit med udfordringerne i vores samfund og politiske mål om at øge den borgernære service.
Af Anders Borup Christensen, cheføkonom i Dansk Arbejdsgiverforening.
De seneste ti år er antallet af administrative medarbejdere i den offentlige sektor vokset eksplosivt – trods politiske intentioner om at reducere omfanget af offentlig administration. Faktisk er der kommet 20.000 flere siden 2013, hvilket svarer til mere end halvdelen af den samlede stigning i de offentligt beskæftigede i perioden. Samlet set er der nu ikke færre end 137.000 administrative ansatte i den offentlige sektor.
En ny analyse fra DA viser, at der de seneste ti år er blevet ansat flest administrative medarbejdere, som udfører almindeligt kontorarbejde. På ti år er denne gruppe vokset med knap 10.000 i den offentlige sektor. I samme periode er der også blevet ansat flere medarbejdere inden for jura, økonomi og statskundskab, mens også antallet af ledere i den offentlige sektor er steget.
De 20.000 flere administrative medarbejdere står i skarp kontrast til regeringens mål om at styrke den borgernære velfærd, såvel som at afbureaukratisere den offentlige sektor og at håndtere manglen på medarbejdere. Det peger derimod på, at den offentlige sektor bruger langt flere medarbejdere, end der er behov for.
I de kommende år ser vi ind i et øget pres på den offentlige velfærd, i takt med der bliver flere ældre. Det er nødvendigt, at de hænder, de hoveder og den tid, der bruges i den offentlige sektor, anvendes klogt og relevant. Stigningen i de administrative medarbejdere viser, at der plads til forbedring. Der er brug for at frigøre medarbejdere til andre opgaver, og det kræver, at den offentlige sektor slår autopiloten fra og bringer nye teknologier i spil.
Netop inden for almindeligt kontorarbejde og jura er der et stort potentiale for at bruge kunstig intelligens (AI). AI-modeller, som Microsofts copilot eller OpenAIs ChatGPT, kan fx udarbejde et kvalificeret udkast på mails, notater, referater, oversættelser eller præsentationer. AI-modeller kan også bistå sagsbehandling ved at indsamle relevante informationer såsom tidligere afgørelser eller opsummere lange sagsakter.
Boston Consulting Group har udarbejdet en omfattende analyse for DA, hvor de ser på mulighederne ved AI i den offentlige sektor. Konsulenthuset vurderer, det er muligt at frigøre ca. 90.000 medarbejdere frem mod 2040, hvis AI indfases gradvist i den offentlige sektor. De største gevinster er netop i forhold til administrative opgaver, hvor potentialet skønnes til 37.000 årsværk. For at høste nogle af disse gevinster har DA fremlagt en række konkrete anbefalinger. Det omfatter f.eks. måltal for færre administrative medarbejdere og at se på de lovgivningsmæssige barrierer, der står i vejen for at bruge AI-teknologien i den offentlige sektor.
Væksten i antallet af administrative medarbejdere udstiller de åbenlyse prioriterings- og effektiviseringsproblemer, den offentlige sektor lider under. Her er det oplagt at integrere de teknologiske muligheder for at forbedre produktiviteten, herunder i administrationen. Men regeringens mål om at reducere antallet af administrative ansatte med 1.000 er blot en dråbe i havet – der er brug for langt større ambitioner for at sikre en effektiv offentlig sektor.
Debatindlæg bragt i Finans den 5. november 2024.