Uddannelse og kompetencer

Faglærte falder fra inden de begynder i virksomheden

Debatindlæg

Over 50.000 gæster besøgte for nylig Danmarksmesterskaberne i Skills i Fredericia. Her kunne man ved selvsyn se alt det, som erhvervsuddannelserne har at byde på, og møde motiverede elever, som brænder for deres fag og faglighed.

Af Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening.

Der er stort fokus på erhvervsuddannelserne i denne tid. Det er kærkomment. Vi kommer til at mangle i titusindvis af faglærte de kommende år. Hvis udviklingen ikke vender, bliver det mere end vanskeligt at gennemføre den grønne omstilling, følge med den digitale og teknologiske udvikling, og sikre, at en lang række brancher har kvalificeret arbejdskraft til at udvikle det danske samfund i årene frem.

Det er derfor meget positivt, at børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye har sat emnet højt på dagsordenen - blandt andet ved at problematisere frafald på uddannelserne.

I DA er vi helt enige i, at frafaldet på erhvervsuddannelserne er for højt, og der er god grund til at se på tiltag i den forbindelse. Men tiltagene skal være målrettet til der, hvor udfordringerne ligger. Det handler ikke om lærepladser eller kvaliteten af den praktiske oplæring ude på virksomhederne. Derimod handler det særligt om at sikre kvalitet og fastholdelse af eleverne, når de starter på skolerne.

DA’s nye frafaldsanalyse viser nemlig, at frafaldet typisk sker på grundforløbets anden del – altså inden overgangen til hovedforløbet, og før eleverne er klar til at begynde på en læreplads. Samtidig er meget frafald reelt et omvalg, hvor eleven ikke afbryder sit uddannelsesforløb, men fortsætter på en anden erhvervsuddannelse. Frafaldet er størst blandt de 18-24-årige, hvoraf en del kommer med uddannelsespålæg fra ledighedssystemet.

Tiltagene skal være målrettet til der, hvor udfordringerne ligger. Det handler ikke om lærepladser eller kvaliteten af den praktiske oplæring ude på virksomhederne.

Når eleverne er begyndt på hovedforløbet, hvor hovedparten af undervisningen foregår i oplæring på en virksomhed, er frafaldet på det samme niveau som i gymnasiet.

Med andre ord: Når eleven først er begyndt på en virksomhed, så gennemfører langt de fleste. For DA er det derfor afgørende, at eleverne på grundforløbet – og på skoleforløbene i øvrigt - bliver mødt af tidssvarende udstyr, opdaterede læremidler og kompetente lærere, som kan sikre motivation, læring og passende udfordringer. Det kræver investeringer, og vi er derfor også glade for, at regeringen med regeringsgrundlaget lægger op til at tilføre erhvervsuddannelserne flere midler.

Udover fortsat fokus på at reducere frafaldet, må vi ikke tage øjet fra bolden, når det kommer til at sikre, at flere gennemfører en erhvervsuddannelse.  Det største problem er stadig, at der mangler elever på næsten alle fag på erhvervsskolerne.

70 pct. af virksomhederne går forgæves på det tekniske område, når de henvender sig til skolerne for at få lærlinge. Samtidig bliver der oprettet rekordmange nye lærepladser, og 99 pct. af alle elever kommer ud på en virksomhed i løbet af deres uddannelse.

Det er virkelig positivt, at ministeren har sat området på dagsordenen, og DA er mere end klar til at smøge ærmerne op og bidrage med løsninger. Vi har set til Skills-mesterskabet i Fredericia, at motivationen og stoltheden over fagene er høj. Nu ser vi frem til regeringens annoncerede styrkelse af erhvervsuddannelserne, så kvaliteten på skolerne kan blive styrket, og uddannelserne kan blive endnu mere attraktive, så vi får endnu flere til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.

Debatindlæg bragt i Altinget den 21. februar 2023.

Læs mere om

UDDANNELSE OG KOMPETENCER